هوش تجاری چیست و چه مزایایی دارد ؟
هوش تجاری چیست ؟
هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار Bi یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرندههای اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی میدهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل دادهها به صورتهای مختلفی ارائه میشود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و دادههای خام را در قالبهای بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.
در پاسخی سادهتر به سوال هوش تجاری چیست، میتوان گفت، انواع هوش تجاری یا BI، به مدیران کسب و کارها کمک میکند بدانند توجه به کدام عوامل سود بیشتری برای آنها به همراه دارد و چه عواملی، باعث ضرر بیشتر و سود کمتر میشود.
در حقیقت هوش تجاری به زبان ساده، برای کسب و کارها مانند یک مشاور عمل میکند و به کمک ارقام واقعی، میزان سود در گذشته، حال و آینده را مشخص میکند. BI راهکارهای کارآمد و ارزشمندی ارائه میدهد تا سود مجموعه به بالاترین حد ممکن برسد.
فرآیند هوش تجاری شامل چند مرحله است. طی این مراحل، اطلاعات اولیه جمعآوری و دسته بندی میشوند. دادهها، پس از بررسی و تجزیه و تحلیل به صورت خلاصه شده در قالب متن، عدد، نمودار، جدول و… ارائه میشود. در این فرآیند تمامی اطلاعات در بازههای زمانی مختلف، جمعآوری و مقایسه میشوند. در نهایت سیستم هوش تجاری، پیشبینیها و راهکارهایی برای تغییر و بهبود وضعیت در آینده ارائه میدهد.
تاریخچه هوش تجاری چیست؟
استفاده از هوش تجاری به نخستین سالهای اختراع رایانه برمیگردد. هرچند در آن زمان، رایانهها مثل امروز چندان هوشمند و پیشرفته نبودند، اما میتوانستند در تجزیه و تحلیل دادهها کمک کنند.
مفهوم هوش تجاری، اولین بار در سال 1989 توسط هوارد درسنر مطرح و به این شکل تعریف شد: هوش تجاری ابزاری برای کمک به سازمانها است، که به کمک آن پایش اطلاعات انجام میشود. BI برای گرفتن تصمیمات مهم و کاربردی مورد استفاده قرار میگیرد.
دلیل اهمیت هوش تجاری چیست؟
اما هوش تجاری چگونه به کمک کسب و کارها میآید که تا این اندازه اهمیت دارد؟ در این بخش این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
در صورتی که یک سازمان یا شرکت، بخواهد میزان سود و نحوه عملکرد خود را به شکل دستی بررسی کند، به نیروی انسانی و زمان زیادی نیاز خواهد داشت. در این روش، کسب و کارها به اطلاعات ناقص و پیش پا افتادهای دست پیدا میکنند که کارآمدی چندانی ندارد. در حالی که هوش تجاری قادر است در زمانی کوتاه اطلاعات و آمار دقیقی از عملکرد شرکتها ارائه دهد.
هوش تجاری، عوامل مختلف مانند میزان خرید و فروش، تاریخ، ساعت، عوامل محیطی و… را مورد توجه و بررسی قرار میدهد. سپس به تفسیر دادهها میپردازد. مثلا مردم یک منطقه کدام محصول را بیشتر خریداری میکنند یا کدام محصولات در بین مردم یک شهر، تقاضای چندانی ندارد. این دادهها و اطلاعات به مدیران کسب و کارها کمک میکند تا در زمینه سرمایه گذاری روی محصولات و خدمات خود، همچنین زمان و نحوه ارائه آنها درستترین تصمیم را بگیرند.
سیستم هوش تجاری میتواند اطلاعات خود را از دادههای موجود در گذشته یا دادههای جدید تامین کند. این دادهها میتواند اطلاعات ذخیره شده در انبار دادهها و یا دادههایی باشد که به تازگی جمعآوری شده یا در حال تولید هستند.
حال با در نظر گرفتن این مسئله میتوان توضیح داد که هوش تجاری به عنوان یک موضوع کاربردی و محوری، از اهمیت بالایی برخوردار است که برخی از دلایل اهمیت آن عبارتند از:
• اندازه گیری و ایجاد شاخصهای کلیدی عملکرد(Key Performance Indicators) یا KPI بر اساس دادههای تاریخی.
• شناسایی و تنظیم معیارها برای فرآیندهای متنوع.
• شناسایی روند بازار و مشکلات کسب و کار توسط سازمانها با استفاده از سیستمهای BI.
• کمک به تصویرسازی از دادهها و افزایش کیفیت دادهها و در نتیجه افزایش کیفیت تصمیم گیری.
• قابل استفاده بودن سیستمهای BI برای بنگاهای اقتصادی بزرگ و همچنین برای SME(شرکتهای کوچک و متوسط).
سیستمهای هوش تجاری چگونه اجرا میشوند؟
مراحل اجرای سیستم های هوش تجاری عبارتند از:
مرحله ۱) دادههای خام از پایگاههای داده شرکت استخراج میشوند. این دادهها در میان سیستمهای گوناگون منتشر میشوند.
مرحله۲) دادهها پاکسازی شده و به مخزن داده منتقل میشوند. سپس جدول کشیده میشود و مکعبهای داده تشکیل میشوند.
مرحله۳) با استفاده از سیستم BI کاربر میتواند سئوال بپرسد، گزارشات تک کاره را درخواست کند یا تحلیلهای دیگر را انجام دهد.
کاربران هوش تجاری (BI) چه کسانی هستند ؟
در پایین چهار عامل کلیدی وجود دارد که از سیستم هوش تجاری استفاده میکنند:
۱.تحلیلگر داده حرفهای
تحلیلگر داده یک آمارشناس است که همیشه باید در اعماق داده کنکاش کند. سیستم BI بینشهای جدیدی را بدست میآورد تا استراتژیهای تجاری منحصربفردی را توسعه دهد.
۲.کاربران IT
کاربران IT همیشه نقش غالبی در حفظ زیرساخت BI ایفا میکنند.
۳.رئیس شرکت
مدیرعامل یا مدیر ارشد اجرایی میتواند بهره کسبوکار را با ارتقاء بهرهوری عملیاتی در کسبوکارش افزایش دهد.
۴.کاربران تجاری
کاربران هوش تجاری در سراسر سازمان یافت میشوند. اصولأ دو نوع کاربر تجاری وجود دارد:
• کاربر هوش تجاری اتفاقی (تصادفی)
• کاربر قدرت
تفاوت بین هردوی آنها این است که یک کاربر قدرت توانایی کار با مجموعه دادههای پیچیده را دارد، درحالیکه کاربر اتفاقی باید از داشبوردها برای ارزیابی مجموعههای داده از پیش تعیین شده استفاده کند.
مزایای هوش تجاری برای کسب و کار شما چیست ؟
در ادامه میخواهیم ببینیم که هوش تجاری چه فوایدی برای کسب و کار شما دارد و به همین بهانه با جنبههای متنوع هوش تجاری آشنا شویم.
1- به راحتی میتوانید گزارشات سریع تهیه کنید
هر شرکت یا کسب و کاری بخشها و دپارتمانهای متفاوتی دارد. اطلاعات بخشهای مختلف در فرمتهای مختلف پخش شدهاند. بیشتر تلاشهایی که برای جمعآوری اطلاعات انجام میشود، باید این اطلاعات را مرتب کند و به فرمتی تبدیل کند که بتوان آنها را تحلیل و بررسی کرد. با استفاده از ابزارهای پیشرفتۀ هوش تجاری در کمترین زمان ممکن میتواند یک گزارش کامل و خوانا از هرکدام از بخشهای شرکت داشته باشید.
به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار، این برای شما کاملا حیاتی است که بدانید که دیتاهای شرکت شما به شما چه میگویند. البته واضح است که اطلاعات معادل هوش نیست. این مخصوص به زمانی است فوقالعاده کاربرد دارد که شرکت شما بخشهای مختلف دارد و اطالاعات بخشهای مختلف چندان به هم مرتبط نیستند و شما برای تصمیمگیری به این اطلاعات نیاز دارید.
2- به تصمیمات سریع و هوشمندانه شما کمک میکند
بگذارید اینطور برایتان بگویم، تمام درآمد و سود شرکت مستقیما به تصمیمات استراتژیک مربوط میشود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که مدت زمان تقریبی برای برای تهیه یک گزارش IT چیزی حدود دو روز است. در جهان پر سرعت معاصر، دادهها مدام در حال تغییر و نوسان هستند. در طول دو روز دادهها تغییرات زیادی میکنند. در حقیقت مدیران و استراتژیستهای شرکت نیاز دارند که به اطلاعات به روز (آپدیت) دسترسی داشته باشند تا بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند و جایگاه خود را در بازار از دست ندهند.
این اعداد و ارقام اصلا چیز کمی نیستند، دقیقا به کمک همین اعداد و ارقام است که میتوانید راهحلهای درست و درآمدزا برای کسب و کار خود پیدا کنید.
هدف نهایی یک کارشناس BI این است که اطلاعات شرکت شما را به یک تجزیه تحلیل ساختارمند تبدیل کند. به بیانی دیگر یک کارشناس واقعی هوش تجاری که میتواند به تصمیمات استراتژیک و سریع شرکت کمک کند.
هوش تجاری با اطلاعات به روزی که در اختیار مدیران قرار میدهد کمک میکند که وضعیت مالی شرکت به سمت مثبت حرکت کنید و تصمیمات درست گرفته شود.
3- بهرهوری شرکت شما را زیاد میکند
هوش تجاری این قابلیت را دارد که راهکارهای نادرست را مشخص کند، وضع کنونی شرکت را به دقت مشخص کند و در ادامه مشخص کند که روزانه چه کارهایی باید انجام شود، اولویتهای شرکت چیست و هرکس چه کاری باید انجام دهد. در حقیقت قرار است ببیند که در کدام بخشها ضعف وجود دارد،کدام بخشها باید پیشرفت کنند و به امکانات جدیدتری مجهز شوند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید بر اساس آمار سال 2000 سایت CIO شرکت تویوتا با استفاده از ابزارهای هوش تجاری توانست بفهمد که در فرآیند توزیع و تحویل کالا نیمی از هزینه بیش ازآنچیزی است که باید باشد و با تغییر استراتژی این هزینه را 50% کاهش داد.
4- سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه
اوج تمام خواستههای یک شرکت و تمام چیزهایی که در بالا گفتیم میتواند در "رشد سریع برای بازگشت سرمایه" خلاصه شود. بدون بینش درست و دیسیپلین مشخص، یا در در دام روشهای نخنما و قدیمی میافتید یا به حدس و گمانهزنی در مورد رفتارهای کاربران و چیزهایی از این قبیل میافتید. اینها مهمترین آفتهای کسب و کار شما هستند و دقیقا همان چیزهایی هستند که باعث شکست کسب و کار شما و بسیاری دیگر مانند شما میشوند.
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هر شرکت یک سیستم است که تمام بخشهای آن به نوعی با هم مرتبط هستند و نمیشود که برای هر بخش آن یک استراتژی جداگانه ریخت و به بقیۀ بخشها کاری نداشت. تمام تلاش هوش تجاری این است که اطلاعاتی ارائه دهد که اگر چه برای هر بخش به طور جداگانه موجود است، اما بتواند یک کلیتی به ما بدهد که بر مبنای آن تصمیمگیری کرد، استراتزی چید و برنامه عملی ریخت.
دقیقا به همین دلیل است که BI میتواند به روشنی به شما کمک کند که کمپینهای خود را برنامهریزی کنید و هر چیزی را که لازم است تغییر دهید، تغییر دهید پیش از آنکه واقعا دیر شود و در کمترین زمان ممکن سرمایه شما را به شما بازمیگرداند.
5- کاهش هزینههای نیروی انسانی
با رشد و پیشرفت جهان امروز ما، مهمترین نیازی که جهان کسب و کار از هر زمان دیگری بیشتر به آن نیاز دارد، نیاز به تجزیه تحلیل دادهها و اطلاعات است. از طرف دیگر خود این دادهها روز به روز پیچیدهتر و چند بعدیتر میشوند، چراکه شرکتها و کسب و کارها مدام در حرکت به سوی گستردهشدن و توسغه حرکت میکنند. پس به موازات این حرکت نیاز به نیروهای انسانی متخصص برای تحلیل دادهها و تهیه گزارشات هم از هر زمان دیگری بیشتر میشود. اگر بخواهید از روشهای سنتی استفاده کنید باید تعداد زیادی نیرو استخدام کنید، مدام گزارش بخواهید و مدام کسی باشد که این گزارشات را چک کند، اما یک متخصص هوش تجاری تمام اینکارها را انجام میدهد و در سریعترین زمان ممکن گزارشات مورد نیاز شما را تهیه میکند. به عبارتی دیگر در وقت، زمان و هزینۀ شما به شدت صرفهجویی میکند.
5.بینشهای ارزشمندی را وارد کسبوکارتان میکند
مزایا و عملکرد نرمافزار هوش تجاری باعث شده این نرمافزار بتواند دادهها را جمعآوری و تجزیه و تحلیل کند تا بینشهای قابل اجرایی را در کسبوکارتان تزریق کند. افراد حرفهای میتوانند گزارشاتی را درمورد مجموعههای داده گوناگون تولید کنند، مثل هزینهها، فرآیندهای عملیات، استخدام کارکنان و خدمات مشتریان. انواع بیشماری از گزارشات وجود دارد که میتوانید با استفاده از ابزار BI تهیه کنید.
تمام بسترهای BI قابیتهای گزارشدهیِ از پیش قالببندی شدهای را ارائه میدهند که دادهها را برای KPIها جمعآوری میکنند. کسبوکارها میتوانند گزارشات BI سلفسرویس یا سفارشی را تولید کنند که از تصاویر عالیِ BI برای مجموعه دادههای تخصصی و منحصربفرد سازمان استفاده میکنند. اگر هیچ یک از این گزینهها چیزی که کاربر میخواهد را به او ارائه ندهد، کاربر میتواند یک گزارش تک کاره را اجرا کند. این گزارش کاملأ توسط کاربران تهیه میشود و معمولأ بر یک KPI بسیار ویژه که گزارشات دیگر آن را مورد هدفگذاری قرار ندادهاند تمرکز دارد.
6.اطلاعات مهم را تصویرسازی میکند
تفسیر گزارشات عملیاتی کار دشواری است و توانایی سازمان برای تشخیص معیارهای کلیدی و اقدام براساس آنها را کاهش میدهد. یکی از مزایای کلیدی نرمافزار BI این است که قابلیتهای تجسم داده عالی را ارائه میدهد و کاربران را قادر میسازد تا تصاویر داده حسی را ایجاد کنند که به آسانی درک و تفسیر میشوند.
ابزار تحلیل BI به طرز استثنایی برای داده کاوی قدرتمند مناسبند. داده کاوی درواقع فرآیند جستجوی الگوها در دادهها است تا گرایشات شناسایی شده و بینشهایی بدست بیاید. میتوان داده کاوی را به پنج مرحله تقسیم کرد: جمعآوری، ذخیرهسازی، سازماندهی، تحلیل و ارائه (نمایش). برخی از پلتفرمهای BI میتوانند تمام این مراحل را برای یک سازمان اجرا کنند، اگرچه بقیه به پشتیبانی از سوی ابزار تحلیل تجارت، سیستمهای تحلیل داده بزرگ یا پلتفرمهای ذخیرهسازی داده نیاز دارند.
BI مقادیر زیادی داده را تحلیل و پردازش کرده و ارائه میدهد، درحالیکه برنامههای دیگر نمیتوانند آنها را مدیریت کنند. BI با راهحلهای ذخیرهسازی داده، پایگاههای داده در منزل (مثل سرورهای SQL) و همچنین داده های ساختاربندی شده و ساختاربندی نشده یکپارچه میشود. این امر منجر به دسترسی راحت به اطلاعات ارزشمند و فرآیندهای تصمیمگیری ارتقا یافتهای میشود که در غیر این صورت کسبوکارها این اطلاعات را از دست میدادند.
7.وضع (تعیین) معیار
تفکر سریع و تصمیمگیری کارآمد در دستیابی به موفقیت در یک کسبوکار حائز اهمیتند. اغلب مسئولین اجرای یک کسبوکار زمان کافی برای انجام پروژههای تحقیقاتی بزرگ مقیاس و توسعه یک صنعت خاص یا انتشار یک محصول را ندارند. استفاده از نرمافزار هوش تجاری مثل این است که همیشه یک پروژه تحقیقات عمیق در دست اجرا داشته باشید که اطلاعاتی را برای تصمیمگیریهای مهم جمعآوری میکند.
وضع (تعیین) معیار یک ابزار تحلیل داده ارزشمند است که کسبوکارها برای اندازهگیری بهرهوری، درآمد و موفقیت کلیشان نسبت به رقبای دیگر از آن استفاده میکنند. سازمانها اغلب با وضع معیار دست و پنجه نرم میکنند اما BI این فرآیند را ساده میکند و اطلاعات و گزارشات قابل اجرایی را ارائه میدهد که به آسانی درک میشوند. به همین دلیل وضع معیار یکی از کلیدیترین نیازمندیهای BI است که کاربران در بستر BI به دنبال آنند.
8.مدیریت عملکرد
BI همچنین به ردیابی، مدیریت و اجرای اهداف عملکردی کمک میکند. کسبوکارها با استفاده از ابزار BI میتوانند اهداف داده محور مثل اهداف فروش یا زمان تحویل هدف را وارد کنند، سپس پیشرفت را به طور روزانه ردیابی نمایند. مکانیزم ردیابی «مدیریت عملکرد» نامیده میشود و کارآمدترین و راحتترین مدیریت اهداف را ارائه میدهد.
BI اطلاعات را به راحتی در دسترس قرار میدهد در صورتی که ردیابی و سازمانی آنها معمولأ ساعتها یا هفتهها طول میکشید. یک مزیت دیگر هوش تجاری این است که با استفاده از داشبوردها و دادههای زمان واقعی کاربران میتوانند اطلاعات مهم را سازماندهی کنند و لحظه به لحظه بروزرسانی انجام دهند. این کار موجب میشود زمان زیادی ذخیره گردد و در نتیجه میتوانید فورأ به مشکلات رسیدگی کنید.
9. هوش فروش
یکی از مهمترین مزایای BI این است که سطح آگاهی را بالا میبرد. کسانی که نرمافزار هوش تجاری را طراحی میکنند میدانند که شرکتها نمیتوانند از فرصتهایی که از آنها اطلاع ندارند استفاده کنند. بنابراین آنها نرمافزاری را تولید میکنند که این فرصتها را برای آنها محرز میکند و جزئیاتی را برای شرکت ارائه میدهد. گزارشات و دادههای تولید شده توسط سیستمهای هوش تجاری برای پشتیبانی از درخواستهای شما با دادههای سخت در زمان مذاکره با مشتریان فوقالعاده عمل میکنند.
BI همچنین برای تصمیمگیریهای فروش سریع با دادههای زمان واقعی و گزارشات BI موبایل بسیار سودمند است. یک سیستم هوش تجاری ممکن است قدرتمندترین ابزاری باشد که در زمان متقاعد کردن مشتریان، فروشندگان یا عرضهکنندگان محصولات و خدمات در اختیار دارید.
10.سادهسازی و پیرایش عملیات
یک مزیت دیگر نرمافزار هوش تجاری که چندان مورد ستایش قرار نگرفته توانایی آن برای از بین بردن ضایعات است. هر چیزی که ارزشی را به شرکتتان اضافه نمیکند به عنوان ضایعات در نظر گرفته میشود که شامل کارهای عملیاتی و اداری است که با سیستم BI بصورت خودکار درمیآید. BI کاری را انجام میدهد که کارمندان بخش ثبت داده یا تحلیلگران داده معمولأ مجبور به انجام آن بودند، مثل سازماندهی داده، حذف اطلاعات تکراری یا زائد و تکالیف تکراری دیگر.
این به نفع هوش تجاری است: اولأ کارمندان میتوانند وقت کافی را به تکالیف مهمتر اختصاص دهند که بهرهوری را بالا میبرد. همچنین زمان و پول را ذخیره میکند و خطای انسانی را کاهش میدهد. بعلاوه، کارکنان میتوانند بررسی کنند که سازمان چه برخوردی با کارکنان فعلی دارد.
11.کارهای حدسی را از بین میبرد
بدون نرمافزار هوش تجاری شرکتها اصولأ مجبورند در زمان تصمیمگیریهای مهم مربوط به مدیریت، تأمین مالی و تلاشهای بازاریابی و غیره از حدس و گمان استفاده کنند. با نرمافزار هوش تجاری تصمیماتی که رهبران شرکت میگیرند بیشتر دادهمحور هستند و اغلب یک مزیت رقابتی را برای سازمان بوجود میآورند.
BI از یک ساختار داده برای تشویق تصمیمگیریِ دادهمحور استفاده میکند و به شما کمک میکند تا بهترین برنامه را شناسایی کنید – نه فقط آن را حدس بزنید. این منبع تجارت نه تنها سودآوری بیشتری را رقم میزند، بلکه مقدار زیادی استرس و عدم قطعیت را از یک کسبوکار خارج میکند.
12.مدیریت موجودی را بهبود میبخشد
مزایای سیستمهای هوش تجاری حتی تا خرید، تدارکات و مدیریت موجودی نیز ادامه پیدا میکنند. کاربران میتوانند گزارشاتی را درباره انبار تهیه کنند تا ببینند چه زمانی میتوانند اقلام جدید را خریداری کنند.
BI همچنین خروج موجودیها را ردیابی میکنند، بنابراین بهتر میتوانید برای گرایشات خرید آتی آماده شوید و ضایعات اقلام را کاهش دهید.
۱3.به یک حاشیه رقابتی دست پیدا میکند
کسبوکارهای زیادی به طور روزافزون از BI استفاده میکنند. براساس Forbes، 53 درصد از شرکتهای مصاحبه شده از نوعی BI استفاده میکنند – از فقط 17 درصد در سال 2015. میتوان پیشبینی کرد که در 10 تا 20 سال آینده استفاده از BI به یک هنجار تبدیل میشود. این امر صحت دارد زیرا بازار BI به فراگیری و جذابیت دست پیدا کرده است. آینده BI درخشان است.
معایب سیستم BI چیست ؟
۱.قیمت
هوش تجاری میتواند برای شرکتهای کوچک و متوسط پرهزینه باشد. استفاده از این نوع سیستم ممکن است برای تبادلات تجاری روتین گران باشد.
۲.پیچیدگی
یک مشکل دیگر BI پیچیدگی آن در اجرای ذخیرهسازی داده است. این کار به حدی پیچیده است که تکنیکهای تجاری نمیتوانند با آن مقابله کنند.
۳.کاربرد محدود
مثل تمام تکنولوژیهای ارتقا یافته BI نیز در ابتدا با توجه به توانایی خرید شرکتهای ثروتمند ساخته شد. بنابراین، سیستم BI هنوز برای بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط قابل تهیه نیست.
۴.اجرای وقتگیر
تقریبأ یک ساعت و نیم طول میکشد تا سیستم ذخیرهسازی داده کاملأ اجرا شود. بنابراین، این فرآیند وقتگیر است.
مثالهای واقعی از استفاده از BI در کسبوکارها
1. نام شرکت : HelloFresh
مشکل: گزارشدهی بازاریابی دیجیتالی وقتگیر، دستی و ناکارآمد بود.
راه حل: برای شرکت مواد غذایی HelloFresh راه حل هوش تجاری متمرکز توانست روزانه 10 تا 20 ساعت کاری را برای تیم تحلیل بازاریابی ذخیره کند زیرا فرآیندهای گزارشدهی را بصورت خودکار انجام داد. همچنین به تیم بازاریابی بزرگتر قدرت داد تا کمپینهای بازاریابی دیجیتالی منطقهای و انفرادی را به راه بیندازد.
شرکت HelloFresh براساس تحلیل انبوه رفتار مشتریان سه شخصیت خرید را ایجاد کرد. توانایی مشاهده و ردیابی دادههای زمان واقعی به این معنا است که تیم میتواند به رفتارهای مشتریان واکنش نشان دهد و کمپینهای بازاریابی را بهینه کند. در نتیجه آنها با افزایش نرخ تبدیل و بهبود بقای مشتریان مواجه میشوند.
2. نام شرکت : REI
مشکل : دشواری در ردیابی معیارهای عضویت با 90 تترابایت داده
راه حل: در این مثال خرده فروشی تعاونی REI از بستر هوش تجاری برای تحلیل عضویت در تعاونی استفاده میکند. اعضای تعاونی برای بیش از 90 درصد از خریدهایش از حساب کاربری REI استفاده میکنند، بنابراین باید معیارهایی مثل اکتساب، بقا (حفظ) و فعالسازی مجدد ردیابی شوند. تمام این اطلاعات بیش از 90 تترابایت داده را تشکیل میدهد. توانایی تجزیه تمام این دادهها به این معنا است که تیمهای عملیاتی میتوانند مشخص کنند که آیا باید سرمایهگذاری بیشتری در خردهفروشی آجر و ملات انجام شود یا بر کسب تجربیات دیجیتالیِ اعضای شرکت سرمایهگذاری شود. این امر باعث رضایت بیشتر مشتری میشود و روابط مثبتی با برند برقرار میکند.
کلینتون فولر، رئیس بخش تحلیل پیشرفته و مشتریان در REI گفت: «با جذب اعضای جدید در سال 2017 شاهد چرخش کاملی بودیم»
این تیم همچنین از بستر BI برای تحلیل بخشبندی مشتریان استفاده میکند که به تصمیمگیری در زمینه روشهای حمل و نقل، مدیریت چرخه حیات اعضا و طبقهبندی محصولات کمک میکند.
۳.نام شرکت : بطری سازی کوکاکولا بهرهوری عملیاتیاش را به حداکثر رساند
مشکل: فرآیندهای گزارش دهی دستی دسترسی به فروشهای زمان واقعی و دادههای عملیاتی را محدود میکردند
راه حل: تیم هوش تجاری کوکاکولا به گزارشدهی تمام فروشها و عملیات تحویل در شرکت میپردازد. این تیم به کمک بستر BI توانست فرآیندهای گزارشدهی دستی را به حالت خودکار دربیاورد و بیش از 260 ساعت در سال ذخیره کند – بیش از شش هفته کارِ 40 ساعته.
اتوماسیون گزارش و یکپارچه سازیهای دیگر سیستم تشکیلات باعث شد دادههای مربوط به مدیریت رابطه مشتریان (CRM) از طریق داشبوردهای موبایل به دستان تیمهای فروش برگردانده شوند؛ این داشبوردها اطلاعات بموقع و قابل اجرا و یک مزیت رقابتی متمایز را عرضه میکنند.
اجرای شخصی BI درواقع مشارکتهای کارآمد بین کاربران تجاری و IT را تقویت میکند و در نتیجه تخصص شرکتکنندگان را به حداکثر میرساند. تحلیلگران و IT میتوانند بر استراتژی تصویر بزرگ و ابداعات طولانی مدت مثل مدیریت داده تشکیلات تمرکز کنند، تا تحقیق و گزارشدهی دستی.
۴.نام شرکت : چیپوتل
مشکل: منابع داده مختلف مانع از آن شدند که تیمها یک نمای یکپارچه از رستورانها داشته باشند.
راه حل: شرکت غذای مکزیکی چیپوتل یک رستوران زنجیرهای آمریکایی با بیش از 2400 مکان در سراسر دنیا است. چیپوتل راهحل BI سنتیاش را با یک بستر BI سلفسرویس مدرن جایگزین کرد. این کار موجب شد این شرکت یک نمای متمرکز از عملیات بوجود آورد، به گونهای که توانست اثربخشی عملیاتی رستوران را در یک مقیاس ملی ردیابی کند.
حالا که کارکنان دسترسی بیشتری به دادهها دارند، سرعت تحویل گزارش برای پروژههای استراتژیک از سه ماه یکبار به ماهیانه تبدیل شده (سه برابر شده) و هزاران ساعت را ذخیره کرده است. زاک سیپل رئیس بخش هوش تجاری گفت: «این بلیطِ انتقال تمام معیارها و درک به مرحله بعدی بود».
سازمان : مدارس دولتی دِس موینز
مشکل : گزارشدهی اکسل دستی به این معنا بود که مدیران نمیتوانستند دادههای بروز مثل دادههای مشارکت را مشاهده کنند که مانع از مداخله بموقع میشد.
راه حل: مدارس دولتی دِس موینز (DMPS) از تحلیل پیشرفته جهت ارتقاء نرخهای مداخله ترک تحصیل و درک بهتر تأثیر روشهای تدریس گوناگون بر بازدههای دانشآموزان استفاده کردند. تیم تحقیق و مدیریت داده DMPS از مدل رگرسیون خطی چندگانه – با نام مستعار ضریب ترک تحصیل – برای اندازهگیری شاخصهای دانشآموزان استفاده کرد تا پیشبینی کند که کدام دانشآموزان ممکن است در معرض خطر ترک تحصیل قرار داشته باشند. آنها از یک بستر هوش تجاری برای اهرمسازی این مدل استفاده کردند. تجسم داده به کارکنان کمک کرد تا دانشآموزان در معرض خطر را شناسایی کنند و آنها را مورد توجه قرار دهند.
تیم تحقیق و مدیریت داده داشبوردهایی را تنظیم کرد که تحلیلهای زمان واقعی را به 7000 معلم و کارمند DMPS ارائه میدادند؛ بنابراین آنها میتوانستند زودتر مداخله کنند و نرخ موفقیت مداخله به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. تحلیلهای زمان واقعی با پنج سال دادههای تاریخی پشتیبانی شدند. این یعنی کارکنان توانستند در دادههای تاریخی کنکاش کنند تا بینشهای مربوط به دانشآموزان فعلی را تأیید نمایند.
برخی از گرایشات هوش تجاری :
۱.هوش مصنوعی
گزارش گارتنر نشان میدهد که هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی اکنون تکالیف پیچیدهای را انجام میدهند که فقط به دست انسان انجام میشد. این قابلیت در گزارشدهی داشبورد و تحلیل داده زمان واقعی استفاده میشود.
۲.BI مشارکتی
نرمافزار BI همراه با ابزار مشارکتی از جمله رسانههای اجتماعی و تکنولوژیهای جدید دیگر باعث میشود کار و اشتراکگذاری میان تیمهای تصمیمگیری جمعی ارتقا پیدا کند.
۳.BI تعبیه شده
BI تعبیه شده نرمافزار BI یا برخی از ویژگیهای آن را در کسبوکارهای دیگر ادغام میکند تا قابلیت گزارشدهی آن را ارتقا و توسعه دهد.
۴.تحلیل ابری
کاربردهای BI به زودی به ابر نیز عرضه میشوند و کسبوکارهای بیشتری به این تکنولوژی روی میآورند. براساس پیشبینیهای انجام شده طی چند سال استفاده از تحلیل مبتنی بر ابر 4.5 برابر سریعتر رشد خواهد کرد.
تعداد نظرات : 1