هوش تجاری چیست ؟
هوش تجاری ( Business Intelligence ) یعنی داشتن دانش فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است. داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان ( جامعه و مخاطبین، ارباب رجوع و ... ) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیند های سازمانی ( مالی، فروش، تولید و منابع انسانی و ... ) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می گذارد هوش سازمانی است.
هوش تجاری برای سازمانی که آن را بکار می گیرد مزایای متعددی به ارمغان می آورد. هوش تجاری می تواند از انجام بسیاری از کارها بر اساس حدس و گمان پیشگیری کند. ارتباطات بین بخش های مختلف سازمان برای برنامه ریزی فعالیت ها را بهبود بخشد و به سازمان اجازه می دهد که به سرعت در مقابل تغییرات کسب و کار واکنش نشان دهد.
برخی از مزایای هوش تجاری عبارت اند از :
- دسترسی سریع به اطلاعات و تحلیل ها ( بدون واسطه )
- بهره وری کارکنان (صرف زمان جهت تحلیل داده ها به جای جمع آوری آن ها)
- چابکی و انعطاف پذیری سازمان
- کاهش هزینه ها