هوش تجاری و داشبورد مدیریت

هوش تجاری چیست ؟

هوش تجاری ( Business Intelligence ) یعنی داشتن دانش فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است. داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان ( جامعه و مخاطبین، ارباب رجوع و ... ) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیند های سازمانی ( مالی، فروش، تولید و منابع انسانی و ... ) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می گذارد هوش سازمانی است.

هوش تجاری برای سازمانی که آن را بکار می گیرد مزایای متعددی به ارمغان می آورد. هوش تجاری می تواند از انجام بسیاری از کارها بر اساس حدس و گمان پیشگیری کند. ارتباطات بین بخش های مختلف سازمان برای برنامه ریزی فعالیت ها را بهبود بخشد و به سازمان اجازه می دهد که به سرعت در مقابل تغییرات کسب و کار واکنش نشان دهد.

برخی از مزایای هوش تجاری عبارت اند از :
  • دسترسی سریع به اطلاعات و تحلیل ها ( بدون واسطه )
  • بهره وری کارکنان (صرف زمان جهت تحلیل داده ها به جای جمع آوری آن ها)
  • چابکی و انعطاف پذیری سازمان
  • کاهش هزینه ها
Area Chart
کاتالوگ نرم افزار هوش تجاری

ابزاری قدرتمند در تحلیل کسب و کار

هوش تجاری دنیای هوشمند یک ابزار چترگونه (Umbrella Term) است شامل برنامه ها، زیر ساخت ها، ابزارها که امکان دسترسی به تحلیل اطلاعات را با هدف بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری و اجرا فراهم می کند. هوش تجاری دنیای هوشمند داده های پراکنده و انبوه سازمان را از بانک های اطلاعاتی مختلف استخراج و با استفاده از تکنولوژی OLAP خلاصه، طبقه بندی، گزارش و در نهایت تحلیل نمائید.

داده های مصور شده با استفاده از داشبورد های مدیریتی در بستر وب و از طریق رایانه، تلفن های هوشمند و تبلت در هر زمانی و مکانی برای استفاده کنندگان گزارش می گردد.

دستاوردهای استفاده از هوش تجاری
  • تصمیم گیری کلان مبتنی بر تجربیات گذشته سازمان
  • یکپارچگی اطلاعات کل سازمان در یک سیستم
  • کاوش آسان و دسترسی به اطلاعات در حداقل زمان ممکن