دانشنامه

  • صفحه اصلی
  • دانشنامه
  • نرخ کلیک یا CTR چیست؟ + [ تکنیک های شگفت انگیز افزایش CTR ]
image

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ + [ تکنیک های شگفت انگیز افزایش CTR ]

نرخ کلیک از مباحثی است که همیشه ابهامات جنجال‌برانگیزی در مورد آن مطرح بوده است. اما جنجالی‌ترین ابهام در مورد CTR، تاثیر آن در سئو است. در واقع یکی از موضوعاتی که امروزه به بحث مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو تبدیل شده است، افزایش نرخ کلیک سایت است. اما نرخ کلیک چیست ؟ ctr مخفف چیست؟ نقش ctr در سئو چیست؟ افزایش نرخ کلیک چه تاثیری روی بهینه سازی وب سایت خواهد داشت؟ برخی از متخصصین سئو معتقدند نرخ کلیک به‌طور مستقیم در سئو تاثیری ندارد و گوگل توجهی به این مسئله نمی‌کند. اما از طرف دیگر، بسیاری از افراد، CTR را ملاک موفقیت استراتژی سئو می‌دانند.

اینها سوالاتی هستند که در زمینه نرخ کلیک مطرح می شود. اگر تمایل دارید به شناخت بهتری درباره نرخ کلیک (CTR) دست پیدا کرده و پاسخ سوالات خود در این زمینه را پیدا کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله از مجله دنیای هوشمند به بررسی مفهوم CTR و نقش آن در سئو سایت خواهیم پرداخت.

CTR چیست؟
در دنیای دیجیتال معیارهای زیادی وجود دارند که می توان از آنها به منظور کنترل و بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده نمود. نرخ کلیک یا CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی است که تاکنون مطرح شده است. اما نرخ کلیک چیست ؟
اول از همه بیایید کمی با مفهوم CTR آشنا شویم. CTR مخفف عبارت Click Through Rate به معنای نرخ کلیک می باشد. از این معیار برای محاسبه تعداد کلیک هایی که توسط کاربران روی تبلیغات، لینک ها یا کلیدهای قرار گرفته صورت گرفته است، استفاده می شود.
در واقع به کمک ctr می توانید مشخص نمایید که کاربران اینترنتی تا چه میزان جذب محتواهای وب سایت شما شده اند و روی آنها کلیک کرده اند. در نهایت تمامی این کلیک ها سبب می شوند که کاربران وارد وب سایت شما شوند. این اتفاق دقیقا همان هدفی است که وب سایت شما برای آن به وجود آمده و برای رسیدن به آن تلاش می کند. در نتیجه بالا بودن نرخ کلیک نقش مستقیمی روی میزان موفقیت یک وب سایت دارد.

محاسبه ctr

نرخ کلیک(CTR) چگونه محاسبه می‌شود؟
اینجا دو مفهوم پیش رویتان قرار دارد. یکی همان CTR یا نرخ کلیک و دیگری impression یا نمایش. در واقع ممکن است به دفعات لینک سایت یا دیگر لینک‌ها مورد نظر شما دیده شده یا نمایش داده شوند، ولی کلیک‌هایی که روی ان می‌شود اهمیت دارد.


نرخ کلیک (CTR) ، درصد کلیک کاربران روی یک لینک، تقسیم بر تعداد دفعاتی است که کاربران لینک را می‌بینید.


اگر بخواهید نرخ کلیک سایت‌تان را ببینید می‌توانید از ابزارهای تحلیلی مانند سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. در این ابزار تعداد کلیک، تعداد ایمپرشن (تعداد دفعاتی که کاربر لینک را دیده و بر روی آن لیک نمی‌کند) و نرخ کلیک را خواهید دید.
نرخ کلیک برای هر کلمه متفاوت است. مثلا ممکن است نرخ کلیک شما روی کلمه ”
طراحی فروشگاه اینترنتی” حدود 15 درصد باشد، اما روی عبارت “طراحی فروشگاه اینترنتی در شیراز ” 35 درصد باشد که هر کدام هم به یک صفحه از سایت شما منتهی می‌شود. نرخ کلیک برای آن صفحه، میانگینی از تمام کلماتی است که با جستجو آن به صفحه مورد نظر رسیدند.


تفاوتimpression و ctr

تفاوت CTR و impression چیست؟

هر بار که صفحه ما در یکی از نتایج جستجو به کاربر نشان داده می‌شود، یک Impression برای آن صفحه از سایت ما محاسبه می‌‍شود. توجه کنید که فرقی نمی‌کند سایت ما لینک اول یا آخر صفحه باشد، در هر صورت با بازشدن یک صفحه از نتایج، برای تمام سایت‌های موجود در آن صفحه یک Impression ثبت می‌شود.
حالا اگر کاربر بعد از نمایش صفحه ما در نتایج گوگل روی لینک آن کلیک کند، یک کلیک نیز برای ما ثبت خواهد شد. CTR به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چه تعدادی از کاربران بعد از نمایش صفحه سایت ما در نتایج جستجو روی آن کلیک کرده‌اند و وارد سایت شده‌اند.
نرخ کلیک (Click Through Rate) به شما می گوید که چه درصدی از کاربران در نتایج جستجو بر روی لینک شما کلیک کرده‌اند.
نرخ کلیک طبیعی یا ORGANIC CTR چیست؟

شاید در تبلیغات برخی شرکت‌ها دیده باشید که می‌گویند نرخ کلیک شما را در عرض فلان روز مثلا 10 برابر افزایش می‌دهند. قاعدتا اگر به طور طبیعی بخواهند این کار را انجام دهند باید 10 هزار نفر استخدام کنند که هر بار بر عناوین مورد نظر شما کلیک کرده و وارد سایت‌تان می‌شوند. اما از آن جایی که عملا این کار شدنی نیست، در نتیجه یا رباتی را تعریف می‌کنند که این کار را انجام دهد یا عده‌ای به اصطلاح کلیک زن را استخدام می‌کنند که با ابزارهای پروکسی و آیدی‌های مختلف، روی آدرس سایت در گوگل کلیک کند. شاید تا حدودی سر گوگل را بتوان شیره مالید اما به محض قطع شدن، رتبه واقعی شما در گوگل مشخص شده دوباره به جایگاه قبلی یا حتی پایین‌تر برمی‌گردد.
نرخ کلیک طبیعی، کاربران واقعی هستند که روی لینک سایت شما کلیک کرده و جذب سایت‌تان می‌شود. شما آمار دقیق از کاربران واقعی می‌خواهید نه یک آمار اشتباه از ربات یا کاربرانی که کارشان کلیک کردن روی عنوان سایت شما است!
این نرخ کلیک طبیعی یا Organic CTR نسبت به نرخ کلیک تقلبی شاید مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما دوام آن بیشتر و نتیجه آن در گوگل ثابت قدم‌تر است. نرخ کلیک ارگانیک در واقع از همان ترافیک ارگانیک شما در گوگل به‌دست می‌آید.

محاسبه ctr

چطور می‌توانیم نرخ کلیک (CTR) صفحات خود را پیدا کنیم؟

حالا که با مفهوم نرخ کلیک و اهمیت آن در سئو آشنا شدیم، چگونه از نرخ کلیک یا CTR صفحات با خبر شویم؟ خوشبختانه گوگل این کار را برای ما بسیار ساده کرده است و برای محاسبه نرخ کلیک لازم نیست ماشین حساب به دست بگیریم!
برای بررسی CTR کافی‌ست از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. در سرچ کنسول می‌توانیم اطلاعات دقیق و جامعی در مورد نرخ کلیک کاربران بر روی هر صفحه از وبسایت خود به‌دست آوریم.

آیا افزایش CTR بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است؟

گوگل الگوریتمی به نام rankbrain دارد و زمانی که نرخ کلیک شما نسبت به جایگاه‌تان در گوگل بالاتر باشد، گوگل به کمک این الگوریتم، جایگاه شما را نیز ارتقا می‌دهد. مثلا فرض کنید شما رتبه چهارم در صفحه نتایج گوگل هستید، بعد از مدتی با بهبود و افزایش نرخ کلیک لینک‌تان، اگر لینک سوم یا دوم به نرخ کلیک کمتری داشته باشند، گوگل تشخیص می‌دهد اطلاعات شما برای کاربران اینترنتی مفیدتر بوده و در نتیجه جای لینک‌ها را باهم عوض می‌کند. به این ترتیب پس از مدتی جایگاه‌تان را به سه یا دو ارتقا می‌دهد.


افزایش نرخ ctr

چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم؟

روش های افزایش نرخ کلیک سایت مسئله بسیار هائز اهمیتی برای مدیران سایت است ، برای کاربر سه ثانیه‌ای امروز که بیشتر از سه ثانیه برای جذب شدن به بمباران محتوای اینترنتی وقت ندارد باید چند عامل را در نظر بگیرید که در همان سه ثانیه اول قاپ کاربر را بدزید.


1- عنوان جذاب بنویسید، نرخ کلیک‌تان بالا می‌رود

همه جا پر شده است از اینکه عنوان جذاب معجزه می‌کند، عنوان باید میخکوب کند، عنوان باید برخلاف جریان آب شنا کند و… از این دست عناوینی که اهمیت انتخاب عنوان را به شما نشان دهد. یک‌سری عنوان‌های کلیشه‌ای وجود دارد که به شخصه اگر ببینیم نه تنها باز نمی‌کنیم که سریع آن را رد می‌کنیم مبادا وقتمان از دست برود. اما یک‌سری عنوان‌ها هستند که رسما کاربر را برای کلیک کردن قلقلک می‌دهند.
عناوینی که در عبارت آن از کلمه‌هایی مثل آسان، ساده، ارزان، رایگان، چگونه، چیست، معجزه، فلان عدد راهکار موثر، شگفت انگیز، منحصر‌به‌فرد، پربازده‌ترین، بهترین روش، اشتباه مهلک، تضمینی، بلافاصل، طلایی، جادویی و… استفاده شده باشد، معمولا کلیک بیشتری می‌خورد.
بهترین کار این است که در بازه یک هفته‌ای با توجه به حوزه فعالیت‌تان، عنوان مورد نظر را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید و ببینید که چه کلماتی بیشترین جذابیت را برای کاربر ایجاد کرده است تا از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.


2- استفاده از تگ توضیحات یا متادیسکریپشن 

توضیحاتی که در جستجو گوگل، زیر هر عنوان نشان داده می‌شود، تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن نام دارد. نوشتن یک توضیح کوتاه در مورد صفحه مورد نظر که البته جذاب هم باشد، باعث جلب توجه کاربر می‌شود. حدود 168 کاراکتر می‌توانید در این قسمت استفاده کنید. جدا از عنوان، این توضیحاتی که زیر عنوان نشان داده می‌شود باید باعث ترغیب کاربر برای کلیک کردن شود، طوری که حس کند الان چه چیزی در انتظارش است.
اگر شما این کار را نکنید، گوگل از بین کلمات کلیدی صفحه شما با کلماتی که کاربر جستجو کرده، نوشته‌ای بلند یا کوتاه از صفحه‌تان را نمایش می‌دهد.


3- استفاده از نشانه گذاری‌های استاندارد ( اسکیما )  

قطعا دیده‌اید در کنار توضیحات و عنوان در گوگل یک سری نشانه‌گذاری‌ها هم وجود دارد که در چشم کاربر موثر است. مثلا ستاره‌های زرد رنگی که به صورت سیستم امتیازدهی به سایت شما، در زیر عناوین‌تان ظاهر می‌شود، در کلیک کاربر موثر است. یا قرار دادن عکس بند انگشتی مربوط به عنوان یا فیلم نیز شانس کلیک عنوان شما را در بین سایت‌های دیگر بالا می‌برد. همچنین گذاشتن پرانتز یا کروشه در عنوان یا توضیحات نیز می‌تواند نرخ کلیک شما را بالا ببرد.


4- برند سازی و تبدیل کلمه کلیدی به برند

اگر دقت کرده باشید، امروزه اغلب مردم که عاشق نوتلا هستند، به جای به کار بردن واژه شکلات صبحانه یا شکلات کاکائویی، نوتلا را به کار می‌برند. درواقع شرکت نوتلا توانست با برندسازی خود، کلمات کلیدی را که مردم به دنبال آن بودند، تبدیل به برند خود کند. در این مسیر باید صبوری به خرج دهید و به برندینگ ادامه دهید تا بتوانید چنین جایگاهی را در گوگل به دست آورید.



جمع بندی

نرخ کلیک یا همان CTR که مخفف عبارت Click Through Rate است نقش بسیار مهمی در موفقیت یک وب سایت ایفا می کند. هر چقدر که کلیک های بیشتری روی یک وب سایت صورت بگیرد و ترافیک بیشتری وارد آن شود، سایت نتیجه بهتری را دریافت می کند. پس افزایش نرخ کلیک سایت یکی از راه کارهای بسیار کلیدی برای بهبود موقعیت سایت در نتایج گوگل و بهبود رتبه سایت بشمار می رود. به همین دلیل است که در سئو روی روش های افزایش نرخ کلیک یا CTR سایت تاکید زیادی شده است. در این مقاله از مجله دنیای هوشمند تلاش بر این بوده است تا شما را با مفهوم نرخ کلیک آشنا کرده و به سوالاتی که ممکن است در این باره در ذهنتان ایجاد شده باشد پاسخ دهیم. امید است با مفهوم CTR و تکنیک های افزایش نرخ کلیک بتوانید جایگاه بسیار خوبی را به دست آورید. 


بهترین شرکت سئو


تعداد نظرات : 1

  1. سروش ارجاعی

    با سلام دوست عزیز ، نرخ کلیک تنها عامل برای یک سئو خوب نیست ، و شما باید نرخ تبدیل خوبی داشته باشید