دانشنامه

image

دوئل تایم چیست ؟

دنیای بهینه سازی برای موتور های جستجوگر و یا همان سئو پیچیدگی های خاص خودش را دارد. گوگل به عنوان برترین موتور جستجو ۲۰۰ فاکتور مختلف را برای رتبه دادن به یک وب سایت در نظر گرفته و استاندارد های زیادی در این زمینه باید رعایت شوند تا کسب رتبه محتمل تر باشد. در میان این ۲۰۰ فاکتور دوئل تایم ( زمان حضور کاربر ) یکی از مفاهیم نسبتا مهم به شمار رفته و بحث های زیادی پیرامون اینکه اصلا آیا باید آن را یک فاکتور سئو در نظر گرفت یا نه وجود دارد. در ادامه این مقاله مفهوم Dwell Time و تاثیری که بر سئو دارد را مورد بررسی قرار می  دهیم.

دوئل تایم یا زمان توقف


RPS و رفتن به آن وب سایت و بازگشت به ضفحه SERPS است. فرض کنید جستجویی در رابطه با مراحل طراحی لوگو انجام داده ایم.

با کلیک روی اولین لینک و خواندن مطلب به مدت ۴ دقیقه و ۳۴ ثانیه ( زمان دقیق ) روی دکمه بازگشت روی مرورگر کلیک کرده که در این صورت زمان اعلام شده معادل دوئل تایم ماست.


اما Dwell Time چه تاثیری روی سئو دارد؟

مفهوم دوئل تایم برای نسختین بار توسط Duane Forrester یکی از مدیر عاملان بینگ معرفی شد او در یک توییت در سال ۲۰۱۱ اینگونه بیان کرد :

بازه زمانی که یک کاربر روی یک نتیجه کلیک می کند و از آن باز می گردد داستان مهمی را بازگو می کند زمان یک یا دو دقیقه خوب است چرا که نشان می دهد کاربر زمانی را برای مطالعه محتوا صرف کرده است. این در حالی است که زمان کمتر از چند ثانیه نشان دهنده ضعف محتوای صفحه است.

در ادامه اون اینگونه عنوان کرد

هدف شما باید پاسخ به تمام سوالات و نیاز های کاربر با محتوایتان باشد و اینکه کاربران را تشویق به ماندن با شما کند اگر کاربر نتواند آن چه را که می خواهد پیدا کند به سرعت از وب سایت خارج می شود و موتور های جستجو به خوبی این مسئله را به بررسی دوئل تایم متوجه می شوند.

رابطه Dwell Time و Bounce Rate و  Time on Site

در ابتدا هر کدام را به صورت کوتاه و خلاصه تعریف می کنیم.

  • Dwell Time : باره زمانی بین کلیک کردن روی یک نتیجه SERPS و بازگشت به آن.
  • Bounce Rate : درصد Session  های مربوط به یک صفحه ( کاهش آن با گشتن کاربر در صفحه های مختلف وب سایت شما امکان پذیر است )
  • Time On Site : مدت زمانی که یک کاربر در یک صفحه می ماند کاربر می تواند از این صفحه به SERPs و یا هر قسمت دیگری از سایت شما رود.

از این سه فاکتور تنها دوئل تایم را نمی توان در گزارش گوگل انالیتیک مشاهده کرد.

تاثیر دوئل تایم بر سئو

در حال حاضر هیچ تاییده رسمی ازخود گوگل مبنی بر اینکه دوئل تایم فاکتور تعیین رتبه است یا نه منتشر نشده است. اما Nick Frost مدیر پروژه Google brain در سال ۲۰۱۷ در توییتی بیان کرد :

گوگل در حال حاضر یک ماشین یادگیری بر حسب توایع است. ( سعی می کند درک کند که بهترین نتیجه برای یک عبارت جستجو شده چیست ) برخی از مدل های تمرینی ما اینکه یک کاربر با کلیک روی یک نتیجه چقدر در آن صفحه می ماند و اینکه با بازگشت از آن به دنبال چه چیزی است را در نظر می گیرند.

به نظر این توییت باور کلی اینکه دوئل تایم یک فاکتور رتبه دهی است را تایید می کند اما نکاتی است که باید به آن ها توجه کنید. اگر یک وب سایت در صفحه دوم به بعد رتبه داشته باشد کاربران بسیار کمی روی نتایج آن کلیک کرده و در نتیجه اکثر آن ها آمار دقیق دوئل تایم ندارند. پس Dwell time ممکن است تنها برای وب سایت هایی که ۱۰ در ده لینک اول رتبه دارند در نظر گرفته شود.

در ضمن اینکه یک کاربر زمان زیادی را در یک صفحه بگذراند نشان می دهد که به خواسته اش رسیده است و این نشان دهنده رابطه بالای محتوای صفحه با عبارت جستجو شده است و به هدف سرچ به خوبی پاسخ می دهد.

تعداد نظرات : 0