تکنیک های سئو خارجی
سئو خارجی چیست؟
سئوی خارجی یا به اصطلاح سئو off page مجموعه اقدامات خارج از سایت است که با هدف افزایش بازدید وب سایت توسط مخاطبان مورد نظر از موتورهای جستجو انجام میشود.
لازم به یادآوری است که با سئو خارجی ، این ساختار سایت ما نیست که تغییر میکند، بلکه این امر توسط سایتهای معتبر دیگر در اینترنت که به وبسایت شما لینک میدهند یا وبسایت شما را تبلیغ میکنند، فعالیت در فرومها یا حتی شبکههای اجتماعی و… انجام میشود. البته وقتی که دارید روی سئوی خارجی سایت خود کار میکنید، به هیچ عنوان نباید سئوی داخلی را بیخیال شوید؛ چون بدون سئوی داخلی هیچ اقدامی به نتیجه نمینشیند.
تفاوت سئو داخلی و خارجی :
تعریف سئو داخلی ( On-page SEO )
سئو آن پیج ، در داخل سایت صورت میگیرد و منظور از سئو داخلی بهینهسازی مواردی در درون وبسایت است. بهینهسازی کلمه کلیدی و لینک سازی داخلی از جمله اقداماتی است که در فرایند سئو داخلی انجام میشود. با انجام این کار میتوانید با کلمه کلیدی هدف، در موتورهای جستجو خصوصاً گوگل رتبه بگیرید.
تعریف سئو خارجی (Off-page SEO)
سئو آف پیج یا Off-page SEO حرف میزنیم، منظورمان تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از نگاه دیگران است؛ یعنی جاهایی که معمولاً اختیار و کنترل کامل روی آنها نداریم. در حقیقت این بخش از سئو، خارج از سایت انجام میشود و اقداماتی مثل بازاریابی در رسانههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ را شامل میشود. در واقع ما از این روشها استفاده میکنیم تا لینکهای خارجی برای سایت خودمان بسازیم و رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشیم. با این اقدامات اعتبار سایت ما به شدت افزایش مییابد. البته توجه داشته باشید که سئو خارجی از کنترل صاحب کسب و کار اینترنتی خارج است؛ چون این کارها به صورت کامل خارج از سایت انجام میشود.
اگر در تعدادی از شبکههای اجتماعی اکانت ساختهاید و میخواهید با استفاده از الگوی هاب و اسپوک (قطب و اقمار) ترافیک را از جاهای دیگر به وبسایت خود بیاورید و از طرفی، به گوگل هم نشان دهید که در فضاهای دیگر هم سایت و مطلب شما اشاره شده، میتوانید این فعالیتها را بخشی از سئو خارجی تلقی کنید.
همچنین اگر در وبلاگ و سایتهای دیگران کامنت میگذارید و به مطالب خودتان لینک میدهید؛ یا مطالبی را به عنوان مهمان در وبلاگ دوستانتان منتشر میکنید (تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوشتههایتان اشاره شود)، باز هم در حال بهینهسازی سایت با تکنیکهای سئو خارجی هستید.
مزایای سئو خارجی :
سئوی خارجی مزایای مختلفی برای وبسایتها و کسب و کارهای اینترنتی دارد. در ادامه از " دنیای هوشمند " تصمیم داریم به چند مورد از مهمترین مزایای سئو بپردازیم.
1- بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو
سئو باعث میشود که سایت ما از دید موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل، معتبر و ارزشمند شناخته شود. وقتی موتورهای جستجو سایت ما را ارزشمند بدانند، به آن توجه میکنند و حاصل این توجه، قرار گرفتن سایت ما در بهترین نتایج جستجو خواهد بود. بنابراین در صورتی که میخواهید صفحات سایت خود را در بین بهترین نتایج جستجوی گوگل ببینید، سئو و خصوصاً سئوی خارجی را جدی بگیرید.
2- افزایش ترافیک سایت
وقتی رتبه صفحات سایت ما در موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل بهتر شود، قطعاً کاربران بیشتری وارد سایت ما میشوند و با این کار ترافیک سایت ما به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. هر چه تعداد کاربران ورودی به سایت ما بیشتر شود، قطعاً احتمال خرید کردن آنها از سایت ما هم بیشتر میشود و در نتیجه فروش کسب و کار ما افزایش خواهد یافت.
3- ورود کاربران رسانه های مختلف به سایت ما
وقتی ما روی سئو داخلی سایت خود کار میکنیم، در واقع داریم تمرکز خود را روی جلب رضایت موتورهای جستجو میگذاریم و تلاش میکنیم که کاربران زیادی را از سوی موتورهای جستجو جذب کنیم. این در حالی است که وقتی سعی میکنیم روی سئو خارجی کار کنیم داریم تمرکز خود را روی رسانههای مختلف از قبیل رسانههای اجتماعی، سایتهای پرطرفدار و غیره میگذاریم. در نتیجه میتوانیم از فضاهای مختلفی مخاطب جذب کنیم.
4- افزایش اعتبار سایت و امکان کسب درآمد از همین اعتبار
یکی دیگر از مزایای مهم کار کردن روی سئوی خارجی سایت این است که موجب افزایش اعتبار سایت ما میشود. وقتی اعتبار سایت ما افزایش یابد، گوگل خیلی راحتتر به ما اعتماد میکند و صفحات سایت ما را در بین بهترین نتایج جستجوی خودش قرار میدهد. از طرفی وقتی سایر متخصصان تبلیغات و بیزینسهای اینترنتی ببینند که اعتبار سایت ما بالا است، از ما درخواست میکنند که تبلیغات خودشان را در سایت ما منتشر کنند و در قبال انتشار تبلیغات خود، هزینهای را به ما بپردازند. وقتی این کار انجام شود، درآمد چشمگیری به سمت کسب و کار ما سرازیر خواهد شد
تکنیک های سئو خارجی
اکنون وقت آن رسیده است که با تکنیکهای SEO خارج از سایت آشنا شوید. از این رو ما یک لیست کامل از تمام مواردی که لازم است درباره سئو off-page بدانید تهیه کردهایم:
1- لینک بیلدینگ یا بکلینک (backlink)
لینکسازی یا گرفتن بک لینک(backlink) قلب سئو خارجی Off-Site SEO محسوب میشود. شما باید برای داشتن یک سئو خارج از سایت قوی استراتژی بکلینک قوی داشته باشید و لینکهای برگشتی قوی و باکیفیتی را برای سایت خود دریافت کنید.
گوگل از طریق شبکه ارتباط لینکها، کیفیت محتوا و ارزش یک وبسایت پی میبرد، بنابراین یک سایت با لینکهای دارای ارزش زیاد، معمولا رتبه بهتری از سایتهای دیگر با لینکهای کمارزش دارد.
به طور کلی سه نوع لینکسازی در سئوی خارجی وجود دارد:
2- لینکهای طبیعی (Natural link)
لینکهای طبیعی بدون هیچگونه اقدام از طرف صاحب سایت تولید می شود، به طور مثال یک توریست در وبلاگ خود براساس تجربه یا علاقه به یک سایت مرکز توریستی لینک می دهد و بهعبارتی آن را معرفی میکند، به اینگونه لینکها، لینک طبیعی گفته می شود.
3- لینکهای ساخته شده به صورت دستی (Manual link)
اینگونه لینکسازی با هدف سئوی خارجی انجام میشود. صاحب سایت یا متخصص سئو با روشهای مختلف از طریق گروه مشتریان یا افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) درخواست میکند تا لینک سایت را به اشتراک بگذارند.
4- رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی به خبر تبلیغاتی گفته میشود که جهت معرفی خدمات و محصولات کسبوکارها نوشته شده و در سایتهای خبری پربازدید منتشر میشود. رپورتاژ در حوزه تبلیغات اینترنتی و سئو سایت به عنوان یک گزارش یا مصاحبه برای معرفی برندها یا اشخاص در سایتهای خبری مطرح شده است و بصورت یک خبر تبلیغاتی منتشر میشود. یکی از روشهای گرفتن بکلینک، خرید رپورتاژ آگهی است. به طور میانگین در هر رپورتاژ آگهی میتوان تا 3 بکلینک از سایت منتشرکننده رپورتاژ دریافت کرد
همچنین انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روشهای تبلیغات اینترنتی و برندسازی است که بزرگترین برندهای دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده میکنند و به این دلیل تاثیرگذاری بالایی دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم است و مخاطبان در زمان مشاهده آن بیشتر اعتماد میکنند و کل مطلب را مشتاقانه مطالعه میکنند.
5- لینکهای غیرطبیعی
به لینکهایی که توسط شما با هدف سئوی خارجی در سایتهای مختلف ایجاد میشود، لینک های غیرطبیعی گفته میشود. اضافه کردن یک لینک در یک دایرکتوری آنلاین، انجمن یا فروم ها، امضای پست وبلاگ، خرید لینک متنی و … از این دست لینک سازی است. برخی از تکنیکهای ساخت لینک بهعنوان سئو کلاه سیاه محسوب میشود و توسط موتورهای جستجو خنثی میشود و در بسیاری موارد، لینکسازی غیرطبیعی منجر به جریمه یا پنالتی گوگل میشود.
عوامل ارزشمند در لینک سازی
صرف نظر از اینکه چگونه لینکها بهدست آمده، وبسایتهایی که بیشترین امتیاز را داشته باشند، میتوانند در رقابت سئو، پیروز میدان باشند. البته موتورهای جستجو براساس سیگنال های مختلف لینکها را ارزشگذاری میکنند، مانند:
- محبوبیت لینک ساخته شده
- موضوع لینک و ارتباط آن با سایت لینک دهنده ( آیا محتوای لینک مرتبط است؟)
- تازگی لینک
- متن لینک شده (Anchor Text)
- اعتبار دامنه سایت (DA)
- تعداد لینکهای خارجی سایت لینک دهنده در آن صفحه و کل سایت
- قدرت دامنه و قدرت صفحه سایت
- آیا سایت لینک دهنده پنالتی شده یا اسپم محسوب میشود؟
6- به کار گرفتن شبکههای اجتماعی
اگر کار شما در شبکههای اجتماعی است و در زمینه سئو فعالیت می کنید، حتما ارزش این کار را میدانید. لینک بیلدینگ بین سایت و شبکههای اجتماعی از نان شب در بهینهسازی وب سایت واجبتر است. شما باید کاری کنید که کاربر تشویق شود تا مطالب وب سایت شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد. یا از طریق شبکههای اجتماعی خودتان یا دیگران به سایت شما هدایت شود.
7- استفاده از RSS یا خوراک خبری
RSS مخفف Real Simple Syndication (پیوندهای واقعی ساده) است. هنگامی که پست جدیدی و یا خبری جدید در وب سایت منتشر میکنید ، RSS بصورت خودکار بروزرسانی شده و پست جدید به آن اضافه میشود.
RSS بیش از یک منبعی اطلاعاتی برای کاربران میباشد در نتیجه میتواند نقش مهمی را برای استراتژیهای سئو خارجی ایفا کند. خوراک ها یا فیدهای RSS توسط موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو خیلی سریع ایندکس میشوند که می تواند به استراتژی سئوی سایت شما سرعت بخشد.
این به این معناست که شما میتوانید آنها را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید تا نتایج خوبی از افزایش ترافیک سایت بدست آورید. اگر RSS با کیفیت بالا تولید کنید ، خزندههای گوگل به راحتی مطالب جدید شما را شناسایی و دسته بندی میکنند و میتوانید از آنها به عنوان یک مزیت از فرصتهایی برای لینکسازی و تعامل استفاده کنید.
8- کامنت مارکتینگ
کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روشهای مسبوق به سابقه بازاریابی است که هنوز هم قدرت و تأثیرگذاری خود را از دست نداده است.
شما به دو صورت میتوانید از کامنت مارکتینگ بهرهمند شوید:
- یکی اینکه اگر نظرات بسیار خوبی در سایت دیگران بگذارید، هر کامنت شما این پتانسیل را دارد که از طریق لینک پروفایلتان در آن سایت یا لینکی که در کامنت خود میگذارید به بازدید از وبسایت شما منجر شود. به علاوه، بسته به کیفیت کامنتتان این امکان نیز وجود دارد که نویسنده سایتی که در آن کامنت گذاشتهاید یا خوانندگان کامنت های آن سایت در نوشتههای آتی خود به شما لینک بدهند.
- و دیگری اینکه کاربران را به شیوههای مختلف تشویق به کامنت گذاشتن و نظر دادن در وبسایت خودتان کنید.
9- پست مهمان (Guest post)
پست مهمان یک متد و روشی است که توسط بلاگ نویسان و افراد متخصص در بازاریابی اینترنتی به منظور افزایش ترافیک سایت استفاده می شود. در واقع پست مهمان، مطلبی است که مالک یا بلاگ نویس یک سایت آن را به جای اینکه در سایت خود قرار دهد، در بخش مقالات یا اخبار سایتهای دیگران قرار میدهد و در عوض تنها چیزی که از آن سایت میخواهند، قرار دادن لینک سایت خود در مطالب و گرفتن بکلینک میباشد.
پست مهمان به دو صورت میتواند انجام گردد:
- شما بعضی از مطالب سایت خود را در وب سایت های دیگران قرار دهید.
- مالکان و بلاگ نویسان سایت های دیگر، مطالب خود را در بخش مقالات سایت شما قرار دهند.
10- شرکت در انجمنها و فرومها
شرکت در فرومهای آنلاین یکی دیگر از روشهای سئو خارجی است. فرومهای آنلاینی که مرتبط با کسب و کار شما هستند را پیدا کنید و در آن ها فعالیت کنید. به سوالات پاسخ دهید و در پیام هایی که قرارداده شده است نظر بدهید. این به شما کمک می کند که یک فرد متخصص شناخته شوید و باعث افزایش شهرت شما میگردد. در بعضی از فرومها هم شما مجاز به قرار دادن لینک هستید که لینکها توسط موتورهای جستجو پیمایش میگردد.
دیگر اقداماتی که برای بهبود سئو خارجی سایت خود میتوانید انجام دهید:
- اعتماد سازی
- استفاده از تصاویر و ویدئوها
- ایجاد ارتباط با وب مسترها و اینفلوئنسرها
- حضور فعال در وب
- ایجاد تصویری منحصر بفرد از نام تجاریتان در ذهن مخاطب
- تبلیغات در راستای آگاهی از برند (مثل بیلبورد، تبلیغات اینترنتی ، ویدئو مارکتینگ و …)
11- برندسازی
برندها و فعالیتهایی که آنها دارند همیشه مورد توجه گوگل بوده است. برندسازی نهتنها بخشی از استراتژی بازاریابی و SEO، بلکه باید بخشی از رویکرد شما برای سئو خارجی باشد. برای موفقیت در این زمینه باز هم باید روی اعتبار دامنه و پیدا کردن راههای مختلف برای بالا بردن آن کار کرد. اما برندسازی چه ارتباطی با استراتژی سئو دارد و چه عواملی به موفقیت شما کمک خواهند کرد؟
جستجوی برند
یکی از مهمترین شاخصها، افزایش جستجوی برند شما توسط کاربران است؛ این میتواند شامل جستجوی اسم برند، محصولات یا حتی دامنه شما باشد. برای اینکه متوجه شوید برند شما چقدر توسط کاربران در طول زمان جستجو شده است، میتوانید از ابزارهای مختلفی مثل SEMRUSH و گوگل ترندز استفاده کنید.
صفحه نتایج موتور جستجوی برند (Brand SERP)
این در واقع همان صفحهای است که وقتی کسی نام برند شما را جستجو میکند، نمایش داده خواهد شد. چیزی که در این صفحه نمایش داده میشود، همان دیدگاهی است که گوگل از برند شما دارد. به همین جهت، همواره روی ارزیابی و بهینهسازی این بخش باید تمرکز داشته باشید.
12- بازاریابی محتوا
برخی تصور میکنند که بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ صرفا به سئو آن پیچ و وبسایت شما مربوط میشود. اما اگر بخواهیم یک نگاه کلیتر داشته باشیم، میتوان گفت انتشار یک محتوای خوب بر روی سایت، تنها بخشی از این رویکرد بوده و تمام محتوایی که شما در هر جایی از وب منتشر میکنید نیز شامل بازاریابی محتوا میشود. این یعنی اگر شما یک پست مهمان در سایتی دیگر بنویسید یا به کمک یک اینفوگرافی، یک بک لینک از سایتی معتبر بگیرید، در واقع بازاریابی محتوا انجام دادهاید.
بازاریابی محتوا، فرصتی عالی برای ایجاد یک محتوای جذاب و تعاملبرانگیز برای بهبود سئو خارجی است که باعث میشود سایر سایتها یا افراد آن را به اشتراک بگذارند یا به صفحه آن محتوا لینک بدهند. موارد زیر برخی از مرسومترین تاکتیکهای بازاریابی محتوا هستند:
- پستهای وبلاگ
- اینفوگرافیها
- نظرسنجیها یا تحقیقات
- کتابهای الکترونیکی
13- محتوای پی آر (PR)
محتوای پی آر یا اصطلاحا «روابط عمومی» که معمولا به اخبار یا رویدادهای مرتبط با برندها مربوط میشود، تکنیکی عالی برای لینک سازی و افزایش اعتبار دامنه در مقیاس بسیار بالاست. اگر بتوانید استراتژی PR خود را به بهترین شکل ممکن تدوین کنید، ممکن است از سایر منابع یا سایتهای مرتبط نیز بک لینک بگیرید. محتوای PR علاوه بر کمک به لینک سازی و بهود سئو خارجی میتواند فواید دیگری هم داشته باشد:
- آگاهی از برند و اعتبار صفحه نتایج موتور جستجو برند را افزایش میدهد.
- کسبوکارتان را در مقابل مخاطب هدف شما قرار داده و باعث میشود که آنها در مورد شما صحبت کنند.
- سبب افزایش ترافیک میشود.
- سبب شناخته شده شما به عنوان پیشرو در کسبوکار و نهایتا باعث افزایش اعتبار شما میشود.
14- سئو محلی
اگرچه سئو محلی یک مبحث کاملا مجزاست اما از برخی از المانهای آن به عنوان بخشی از تاکتیکهای مرتبط با سئو خارجی میتوان استفاده کرد.
گوگل مای بیزسنس
تحقیقات نشان میدهند که 46 درصد از جستجوهای گوگل مربوط به پیدا کردن اطلاعات کسبوکارهای محلی است. این یعنی اگر شما وبسایت خود را برای نمایش در میان کسبوکارهای محلی بهینه نکنید، تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد. به علاوه، خود این کار نیز بخشی از سئو خارجی است.
نقل و قول (Citation)
یک نقل و قول به اشاره به کسبوکار، آدرس، شماره تلفن یا حتی برند شما در فضای آنلاین اشاره دارد و لازم است اطلاعاتی که در فضای مجازی از خود قرار میدهید، کاملا درست باشند.
15- اینفلوئنسر مارکتینگ
همکاری با اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی مختلفی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک، یکی از بهترین راهها برای افزایش آگاهی از برند و معرفی شما به مخاطبان است. اگر با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ به دنبال گرفتن بک لینک هستید، مطمئن شوید تمامی آنها نو فالو هستند؛ لینکهایی با محتوای اسپانسر، بر خلاف دستورالعملهای گوگل است. بهتر است این اصل را باز هم یادآوری کنیم: سئو خارجی صرفا به معنی لینک سازی و گرفتن بک لینک نیست؛ در عوض، از فرصتهای موجود میتوان برای ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان احتمالی استفاده کرد.
16- رویدادهای آنلاین و وبینارها
برگزاری رویدادها و وبینارها یکی از بهترین تاکتیک های سئو خارجی است و انجام آن میتواند کمک زیادی به برندسازی شما کمک کند. اگرچه برای برگزاری یک وبینار خوب باید زحمت زیادی کشید، ولی اگر همهچیز بهدرستی انجام شود، هیچ روشی به اندازه وبینار و رویدادهای آنلاین نمیتواند به برندسازی و تبلیغ شما کمک کند. در صورتی که وبینار شما موفق باشد، مردم و رسانهها در مورد شما صحبت خواهند کرد و همین موضوع، فرصتی بسیار خوب برای گرفتن بک لینک را نیز فراهم میکند.
17- پادکست
این روزها پادکستها خیلی محبوب شدهاند و اگر از آنها به عنوان یک تاکتیک کاربردی برای بهود سئو خارجی خود استفاده نکنید، فرصتی بزرگ را برای برندسازی از دست دادهاید. خوشبختانه یا متاسفانه، بسیاری از کسبوکارها هنوز سمت درست کردن پادکست نیامدهاند و این یعنی فرصتی عالی برای لینک سازی و بهبود سئو خارجی پیش روی بسیاری از افراد است.
18- نقدهای آنلاین (Reviews)
آیا میدانستید که 93 درصد از مردم میگویند نظرهای کاربران اینترنتی روی تصمیم آنها برای خرید اثرگذار است؟ استفاده از نقدهای آنلاین یکی از بهترین و موثرترین تاکتیکهای سئو خارجی است که متاسفانه بسیاری از افراد، آنها را دست کم میگیرند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، گوگل از ریویوهای آنلاین و نظرهای کاربران برای اعتبار دادن به برندها استفاده میکند؛ اتفاقی که در نهایت به افزایش اعتبار دامنه منتهی میشود.
کسبوکاری که در شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای شخص ثالث و وبسایتهای مختلف بتواند بازخوردهای مثبتی را دریافت کند، جایگاه خود را به عنوان یک برند تثبیت کرده و علاوه بر دریافت بک لینک، میتواند ترافیک وبسایت و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را نیز افزایش دهد.
19- بازنشر محتوا
خیلی وقتها وبسایتهای مختلف به جای اینکه خودشان برای تولید محتوا دست به کار شوند، به بازنشر محتوای ارزشمند دیگر سایتها میپردازند؛ یاهو یکی از بزرگترین پلتفرمهایی است که معمولا محتوای دیگر منابع معتبر را بازنشر میکند. اما چنین کاری چگونه میتواند بخشی از تاکتیک سئو خارجی باشد؟
به عنوان یک تاکتیک سئو، کاربران میتوانند مقالهها و محتوای خود را روی سایتهای دیگر بازنشر کرده و به ازای آن، یک لینک به مطلب اصلی بدهند تا از مشکلات تکراری شدن مطالب نیز جلوگیری شود. گوگل حتی پیشنهاد میکند که از آن منبع یا سایت بخواهید که در مطلب بازنشرشده از تگ noindex نیز استفاده کند. با این کار، محتوای شما در مقابل مخاطبان بیشتری قرار گرفته و وبسایت شما بک لینک نیز دریافت خواهد کرد.
20- دایرکتوری های آنلاین
یکی دیگر از تکنیکهای قدیمی برای بهبود سئو خارجی، ثبت آدرس سایت در دایرکتوریهای آنلاین است؛ این روش به گرفتن بک لینک هایی با اعتبار بالا کمک زیادی میکند. البته کمی طول میکشد که از آن سایتها بتوانید مخاطبان تازه و ترافیک زیاد دریافت کنید، اما این روش در طولانیمدت جواب میدهد.
21- رپورتاژ آگهی
انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای دیگر، یکی از قدیمیترین و بهترین تکنیکهای لینک سازی و بهبود سئو خارجی است که اگر بهدرستی انجام شود، همیشه جواب میدهد. رپورتاژ آگهی میتواند هدفی به جز معرفی خدمات یا محصولات داشته باشد و صرفا برای گرفتن بک لینک از سایتی با اعتبار بالاتر انجام شود. هرچند، اگر میخواهید بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است محتوای خود را در سایتی با موضوع مرتبط منتشر کنید تا مخاطبان آن سایت نیز برای مطالعه دیگر مقالههای سایت شما یا حتی خرید محصولات و خدماتتان ترغیب شوند.
نتیجه گیری
عوامل و فاکتورهای متعددی روی موفقیت یک کسب و کار اینترنتی تأثیر دارد. یکی از عواملی که صاحبان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید به آن توجه ویژه داشته باشند، سئو خارجی یا off page seo است. با کمک گرفتن از این سئو میتوانید جایگاه صفحات سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید و از طرفی میتوانید مخاطبان بالقوه را از رسانهها و منابع مختلف به سمت سایت خود بکشانید.
تعداد نظرات : 1